Site Logo

Het is nu do jul 24, 2014 10:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zomergerechten
BerichtGeplaatst: vr maart 26, 2010 1:47 am 

Het zomerseizoen staat voor de deur, dit betekend voor mij veel drukte. Over een maandje gaat de zomerkaart in.

Ik zou jullie willen vragen om mee te denken met vegetarische gerechten voor op de kaart bij een goed eetcafe. Verassende gerechten voornamelijk op de europese keuken gebaseerd. De dinerkaart is relatief klein omdat wij vele seizoensgerechten naast de kaart serveren.

We willen komend seizoen een stap vooruit en meer gerechten op de kaart, dit geldt dus ook voor vegetarisch. Een goed werkende menukaart is het halve werk en er komen veel factoren bij kijken.

Enkele ingredienten waarvan ik vind dat we er meer mee kunnen doen zijn: Alpro cuisine, geitenkaas, aardappel (borger), simpele groenten (ui, paprika, champignon, gemengde sla etc.), vers fruit, penne pasta, diverse vers mix noten en zaden.

Basisproducten als polenta of bijvoorbeeld azijnen kunnen verwerkt worden, mits ze enige tijd kunnen verdragen. Veganistisch heeft de voorkeur boven vegetarisch, al kook ik persoonlijk liever niet met vleesvervangers als quorn of tofu.
Het moet binnen 10 minuten op tafel kunnen staan. De voorbereiding aan het gerecht mag ongeveer 20 tot 30 minuten zijn per 10 gasten zijn.

Beschikbaar is oven, fornuis, frituur, grill, bakplaat magenetron,tosti-ijzer, wafel-ijzer. Tijdens het diner staat 1 oven op 120 graden met vocht en een hete-luchtoven op 180. Een simpel gerecht met niet teveel handelingen tijdens het afmaken. Het gerecht moet voor zich spreken en uit minimaal 2 delen bestaan.

Profiel  

Berichttitel: Re: Zomergerechten
BerichtGeplaatst: vr maart 26, 2010 2:14 am 

Voor lunch: wafels met sinaasappelsaus
Ik heb een heerlijk wafelrecept. Helemaal vegan. Lekkerder dan gewone wafels met eieren.
Je noemde wafelijzer, dus misschien zocht je ook zoiets.

Is seitan iets wat je zou gebruiken? Of ook niet? Ik heb recept gemaakt met seitan en ananas. Op zich lekker. Kan je serveren met witte rijst.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 26, 2010 7:34 am 

Waldo schreef:
Enkele ingredienten waarvan ik vind dat we er meer mee kunnen doen zijn: Alpro cuisine, geitenkaas, aardappel (borger), simpele groenten (ui, paprika, champignon, gemengde sla etc.), vers fruit, penne pasta, diverse vers mix noten en zaden.

Penne met gekookte blokjes selderieknol?
Ook gebakken selderieknol (op brood bijvoorbeeld) is erg lekker!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 28, 2010 1:06 pm 

Misschien is een crustless quiche (groententaartje) ook wel leuk om te serveren.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 28, 2010 7:19 pm 

Wat ik altijd mis in restaurants/eetgelegenheden is de keuze aan groente.
Groente is altijd verbonden aan een maaltijd, maar ik zou zo graag groente willen kiezen, de rest is voor mij bijzaak!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 28, 2010 11:43 pm 

Ik vind het vrij lastig om hier antwoord te geven, ik vind koken wel leuk maar ben nou niet bepaald een sterkok. Als ik in een restaurant eet wil ik juist iets waarvan ik niet denk 'dat had ik zelf ook kunnen maken thuis (maar dan beter)'. Dat gebeurt nog wel eens, maar volgens mij zou dat bij jou niet zijn, gezien wat ik hier voorbij heb zien komen van je. Ik vind het altijd leuk om groente te treffen die ik niet ken (vergeten groente is wel een beetje over-hyped, en veel er van zijn niet voor niks vergeten, maar toch), of een combinatie of bereidingswijze die orgineel is. Zoals vandaag in een restaurant bloemkoolsoep, daar was ik zelf niet op gekomen dat je soep kan maken van bloemkool. Seizoensgerechten zijn inderdaad super!

~Ik geloof alles, en nog veel meer~

~De toekomst is niet wat er gaat gebeuren, maar wat wij gaan doen~

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 30, 2010 9:32 pm 

Ben benieuwd naar je reacties Waldo. En of je er al iets tussen ziet wat je kan gebruiken :)

Wat schaapje zegt heb ik ook.. dat gevoel van dat het iets is wat je thuis niet snel maakt.

Het ergste vind ik wel als ze weer iets met champignons maken. Ik word daar gek van. Ik vind dat totaal niet lekker.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 31, 2010 7:43 am 

Of met appel en walnoten... schijnbaar hebben ze dat altijd in huis om op het laatste moment een vega gerecht mee te knutselen. Leuk hoor, als je er keelpijn van krijgt zoals ik... :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 07, 2010 3:59 pm 

We hebben het nu al behoorlijk druk, even een kaart inelkaar prutsen werkt niet. Ik neem er de tijd voor, het is aan mij gevraagd om de voorgerechten en hoofdgerechten te bedenken maar heb nog een weekje of twee. Het idee van de groentetaart is leuk, al zit ik nog te denken over de binding en de vulling. Alleen een groentetaart vind ik te simpel, het is 1 component waar wel wat bij mag. Beetje spannend maken.

Zo te zien vegantastic heb je iets met tomaat of tomatenpuree door je korstloze taart, klopt dat? Brengt me op het idee om een groentetaart te doen met soort van italiaanse groente als courgette, en tomaat (maar ook champignon en ui) en door de groentetaart al dente afgekookte penne.

Ik zit erg te twijfelen of het ook gelijk veganistisch moet zijn, ik denk dat we daarmee wel een statement maken tegenover de vegetarische gast en eventueel zelfs echte die-hard veganisten kunnen binnenkrijgen. Uiteindelijk zijn het vaak de vegetariers in de groep die veel invloed hebben waar er gegeten gaat worden. In dit bedrijf heb ik nognooit een veganist langsgehad (mischien onbewust of niet opgemerkt).

Zo heb ik als idee voor een voorgerecht een vegetarische gazpaccio met basilicum-balsamico ijs (we maken ons ijs zelf), punt is dan weer ... gaat het op melk of sojabasis. Ik ben bang dat als een persoon het gerecht besteld dat het tegen gaat vallen als men de sojasmaak proeft, omdat de meeste (niet-vega) mensen sojasmaak niet warderen.

Vegantastic! schreef:
Het ergste vind ik wel als ze weer iets met champignons maken. Ik word daar gek van. Ik vind dat totaal niet lekker.

Vorige zomer hadden we gestoofde champignons op de kaart. Het was een supersnel gerecht en werd ook door veel vleeseters goed ontvangen.

Schaapje schreef:
Zoals vandaag in een restaurant bloemkoolsoep, daar was ik zelf niet op gekomen dat je soep kan maken van bloemkool.

Om een blonde soep of saus te maken hoeft men alleen maar de basis te weten:

Melk of room of sojamelk en water (verhouding ongeveer 1 op 1) en dit binden met een roux (boter met bloem.)
Je hebt nu een basis waar je vanalles van kan maken: preisoep, broccolisoep, pastinaaksoep, champignonsoep, aspergesoep, rodebietensoep, slasoep, wortelsoep, cougettekomkommersoep, maissoep zo kan ik nogwel dagen doorgaan.
Zelf al eens soep van gerookte makreel gemaakt, maar dat is hier niet aan de orde. Kwestie van alles in de blender of met staafmixer fijnmaken en los garnituur toevoegen en of smaak brengen met passende kruiden, wijn of bouillon (blokje).

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 07, 2010 7:01 pm 

Dank je voor de tip Waldo!

Van mij zou het zeker veganistisch mogen zijn, maar ik eet toch al regelmatig veganistisch. Ik denk dat veel vegetariers onbewust toch wel eens veganistisch eten of ligt dat aan mij? Dus ik heb niet het vermoeden dat vegetariers er moeite mee zullen hebben, veel zullen het misschien niet eens opmerken.

Sojaijs: heb dat wel eens van de supermarkt gehad (chocoladesmaak), was inderdaad wel een erg overheersende sojasmaak, dat is wel iets om rekening mee te houden ja. Maar misschien dat het bij zelfgemaakt ijs wel weer meevalt, en balsamico smaakt ook vrij sterk. Sojayoghurt vind ik dan weer wel lekker. Als het allebei op de kaart zou staan zou ik de soja-variant proberen, maar ik denk niet dat dat voor iedere vega geldt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 07, 2010 7:52 pm 

Waldo, ik denk dat je op zich wel iets veganistisch kan maken. Een vega hoeft dan niet te klagen, want het is in ieder geval vegetarisch. En ikzelf ben allang blij als een restaurant eens geen kaas of ei gebruikt in een vegetarisch menu.

Wat betreft het soja-ijs zou je in ieder geval duidelijk moeten zijn, want bij normaal ijs verwacht men een andere smaak dan bij soja-ijs.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 08, 2010 3:26 pm 

Zoals ik het nu in mn hoofd heb, alleen de vegetarische:

Voorgerecht:
Stokbrood met notenboter, kruidenboter en pesto
Luxe broodsoorten met notenboter, kruidenboter, pesto, tapenade, zongedr. tomaatje, olijf en hummus
Groenteterrine (geen gelatine) met honing-noten canape en salade aangemaakt met framboosdressing
*Gazpaccio met basilicum-baslamico-ijs
*Soep van de chef (al ben ik niet de chef hehe)

Maaltijdsalades:
-*Mediterrane salade (zongedroogde tomaat, olijf, feta, ui-ringen) met mosterd-kerriedressing
-Geitenkaas (uit de oven)-salade (paprika, walnoot, uiringen, appel) met honing-mosterd-dressing
-Mosterdfruitsalade met kruidenkorst

Hoofd:
Penne met diverse groenten in roomsaus, gegratineerd met pecorino
*In witte wijn gestoofde champignons met oregano
Italiaanse groentetaart met maisfingers (polenta)

Naarmate de te gebruiken ingredienten afnemen wordt het lastiger om gerechten te bedenken, maar dit vormt juist ook een uitdaging.

Met * weet ik zeker dat het veganistisch is/wordt. Het zijn kleine details die ervoor zorgen dat iets niet veganistisch is, zoals de honing bij de groenteterrine en het ei wat gebruikt is voor de penne.

Arno, geen kaas en/of ei gebruiken is erg lastig, vooral met hoofdgerechten. Metname ei wordt door ons veel gebruikt omdat het een veelzijdig product is. Eivervanger speciaal inkopen is geen optie zolang de grote massa hier niets om geeft. Als je elke dag bij ons langs gaat komen zorg ik ervoor dat alle gerechten zonder kaas en ei zijn :wink:

Onze menukaart is niet groot, zoals het nu staat is 1/3 van de kaart vegetarisch. Dit komt omdat we werken met seizoensproducten naast de kaart.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 08, 2010 4:03 pm 

ik zit opeens te denken......kunnen we niet bij Waldo gaan eten met t forumuitje?????

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 08, 2010 4:15 pm 

Lijkt me leuk, t is alleen wel in friesland en mn werkgever wil (voorlopig) nogniet dat ik hier de bedrijfsnaam bekend maak, igv niet zodat iedereen het kan meelezen. Hij is bang dat het tegen hem gebruikt wordt.
Wij serveren ook vlees en vis, iets waar de meesten hier zwaar tegen zijn, wat ik overigens volkomen begrijp. Ik zou zelfs wel een speciaal veganistisch menu willen samenstellen, maar wederom: ik moet alls in overleg met mn chef/werkgever doen, het is uiteindelijk zijn toko.

Onze oude kaart loopt momenteel nog en ik vind de keus redelijk beperkt, maar daar gaat verandering in komen voor zover dat mogelijk is. Ik heb ookal eens een vegetarische thema-avond voorgesteld maar dat zag hij niet zitten.

Trouwens, het Asperge-seizoen is ookweer begonnen, ik dacht het volgende maand pas zou zijn...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 08, 2010 6:49 pm 

Waldo schreef:
Zo te zien vegantastic heb je iets met tomaat of tomatenpuree door je korstloze taart, klopt dat? Brengt me op het idee om een groentetaart te doen met soort van italiaanse groente als courgette, en tomaat (maar ook champignon en ui) en door de groentetaart al dente afgekookte penne.

http://blog.fatfreevegan.com/2006/12/mi ... iches.html
Dat recept had ik gebruikt voor het idee, maar wel aangepast. Dus uiteindelijk zag het er wat anders uit :)

Ik ga morgen een pasta recept proberen met penne, knoflook, tomaat en munt. Lijkt me lekker, maar moet het nog even uittesten :)

Citaat:
Zo heb ik als idee voor een voorgerecht een vegetarische gazpaccio met basilicum-balsamico ijs (we maken ons ijs zelf), punt is dan weer ... gaat het op melk of sojabasis. Ik ben bang dat als een persoon het gerecht besteld dat het tegen gaat vallen als men de sojasmaak proeft, omdat de meeste (niet-vega) mensen sojasmaak niet warderen.

Maar proeven mensen dat wel? Ik heb nog nooit iemand gehoord in iets wat ik klaar gemaakt heb dat ze soja proefde. Alleen als ze wisten dat er soja in zat ;)

Je hebt ook nog wel havermelk, kokosmelk of rijstemelk. Maar haver en rijstemelk is wat 'licht' qua eiwitten, dus misschien niet overal voor geschikt. Maar wellicht kan je dat nog wat opwaarderen...

Op www.vegalicious.org staan ook veel recepten die echt goed zijn voor in restaurants.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 08, 2010 6:55 pm 

Waldo schreef:
Ik heb ookal eens een vegetarische thema-avond voorgesteld maar dat zag hij niet zitten.

Kan wel leuke reclame zijn, ook al doe je het maar 1 keer of elke maand een keer.

Met plantaardigmaandag.nl gaan we ook dit jaar restaurants benaderen om ze op te roepen iets te doen in het kader van plantaardigmaandag.nl. Of het op maandag gebeurd maakt me niet zoveel uit, want op maandag zijn ook veel restaurants dicht, maar als ze bv. 1 keer in de maand iets doen of standaard 1 gerecht duidelijker in de picture zitten die vegetarisch/plantaardig is of wat dan ook, dat moeten ze natuurlijk zelf beslissen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 08, 2010 6:59 pm 

Waldo schreef:
Hoofd:
*In witte wijn gestoofde champignons met oregano

Met * weet ik zeker dat het veganistisch is/wordt. Het zijn kleine details die ervoor zorgen dat iets niet veganistisch is, zoals de honing bij de groenteterrine en het ei wat gebruikt is voor de penne.

Niet voor elke veganist is wijn acceptabel (ivm het klaringsproces). Dus dat is niet perse veganistisch.

Citaat:
Arno, geen kaas en/of ei gebruiken is erg lastig, vooral met hoofdgerechten. Metname ei wordt door ons veel gebruikt omdat het een veelzijdig product is. Eivervanger speciaal inkopen is geen optie zolang de grote massa hier niets om geeft.

Maar voor restaurants lijkt me het inkopen van een ei-vervanger om op voorraad te hebben toch niet eens zo slecht? In tegen stelling tot dierlijke producten is zo een ei-vervanger lang houdbaar, dus economisch best interessant. En iets als maizena heeft elke keuken misschien ook wel op voorraad?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 08, 2010 7:17 pm 

Vegantastic! schreef:
Waldo schreef:

Maar proeven mensen dat wel? Ik heb nog nooit iemand gehoord in iets wat ik klaar gemaakt heb dat ze soja proefde. Alleen als ze wisten dat er soja in zat ;)
Het verschil tussen sojamelk/sojaijs en de zuivel variant is wel heel goed te proeven. Als het ergens door zit en verwerkt is, proeven mensen het meestal niet (zoals sojamelk in pannenkoeken).
Maar je kan inderdaad niet mensen zomaar sojaijs voorschotelen zonder het erbij te zetten...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 4:31 pm 

Dat van die wijn was me even ontschoten, wij hebben geen veganistische wijn, dus dan zou dat inderdaad niet kloppen.

Vegantastic! schreef:
Kan wel leuke reclame zijn, ook al doe je het maar 1 keer of elke maand een keer.

Met plantaardigmaandag.nl gaan we ook dit jaar restaurants benaderen om ze op te roepen iets te doen in het kader van plantaardigmaandag.nl. Of het op maandag gebeurd maakt me niet zoveel uit, want op maandag zijn ook veel restaurants dicht, maar als ze bv. 1 keer in de maand iets doen of standaard 1 gerecht duidelijker in de picture zitten die vegetarisch/plantaardig is of wat dan ook, dat moeten ze natuurlijk zelf beslissen.

Vegantastic, ik zal proberen mijn chef/werkgever hier aan mee te laten doen. Ben momenteel voor de zoveelste keer op hem in aan het praten, waarschijnlijk mag ik hier binnenkort de link plaatsen naar onze zomerkaart, inclusief vleesgerechten waarover jullie je oordeel mogen vellen. :twisted:

Ik heb ongeveer driekwart jaar geleden het boek veggie voor chefs besteld voor hem. Daar staat duidelijk in wat de commerciele redenering achter een vegetarische kaart is.
Toch kom ik het elke keer weer tegen: hoe de horeca en vegetarisch met elkaar botsen.

In mijn verleden als kok heb ik diverse collegas gehad die bijna agressief werden van vegetariers, soms terecht, meestal ten onrechte. Ik vraag mij af waar dit vandaan komt, heb al wel een sterk vermoeden, maar het blijft gissen. Als ik dan soms op andere fora zit en lees wat men schrijft over vegetariers, maar ook andersom, daar wordt je niet blij van. Wat mij bijvoorbeeld misselijk maakt is:
http://www.oudsluis.us

In mijn ogen zou het een hele goede zet van de NVB zijn om meer te gaan doen met de "reguliere" Nederlandse horeca.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 6:55 pm 

Wat is het probleem met die website? Ze laten er goed zien waarom je geen dieren zou moeten eten. Een beetje confronterend, dat wel. Maar ik zie er het probleem niet zo van in... Je hoeft het niet te bekijken. (helaas, anders waren er wellicht nu een stuk meer vegetariërs...)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 8:09 pm 

JesseL schreef:
Wat is het probleem met die website? Ze laten er goed zien waarom je geen dieren zou moeten eten. Een beetje confronterend, dat wel. Maar ik zie er het probleem niet zo van in... Je hoeft het niet te bekijken. (helaas, anders waren er wellicht nu een stuk meer vegetariërs...)

helemaal mee eens!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 8:22 pm 

Het enige wat ik op die site zie is het bereidingsproces van kreeft, ganzenlever, etc; en de restaurants waar deze geserveerd worden. Ik vind dat mensen het recht (zo niet de plicht) hebben om dat te weten voor ze daar gaan eten. Wat ze met die informatie doen kunnen ze nog altijd zelf weten (helaas), ze worden niet tegengehouden om daar te gaan eten.

NVB heeft toch zo'n vegetarierskeurmerk voor restaurants? Alleen jammer dat ze enkel naar aantal en niet naar de kwaliteit kijken. Een restaurant met een gevulde paprika en een salade op de kaart krijgt zonder problemen 't keurmerk. http://www.vegetariers.nl/restaurants.aspx

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 16, 2010 1:53 am 

Ik denk dat Waldo die site niets vind, omdat de site misschien communicatief richting de horeca sector niet bevorderlijk is wil je die proberen te veranderen. Dat de methode van EVA van veggie voor chefs dan een betere methode is.

Persoonlijk vind ik de site als websitebouwer ook verschrikkelijk eruit zien en sowieso al niet goed overkomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 16, 2010 8:17 am 

Tja, ik vind de pagina er verder ook niet uitzien. Maar daar ging het nu niet om volgens mij.

Kreeft, kikkerbillen en ganzenlever eet je niet snel thuis en is een echt horeca product. Het is onbegrijpelijk dat de horeca dit gewoon op het menu zet, maar even onbegrijpelijk dat klanten het blijkbaar ook gewoon bestellen. Maar een beetje voorlichting over de herkomst zou er voor kunnen zorgen dat steeds minder mensen het bestellen en het uiteindelijk van de kaart zou verdwijnen.
Liever uiteraard helemaal geen dierlijke produchten, maar het levend koken van dieren of het leven uitrekken van poten dat is toch wel gruwelijkheid in het kwadraat... :evil:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 16, 2010 10:35 am 

Nooit geweten trouwens, vandie kikkerpoten. Ik heb ze nog een keer gegeten ook.. :(
Maar ik heb er niet van genoten, het was te veel zichtbaar dat het pootjes waren en baggervet, brrrr.
Nu zeggen mijn dochter en ik :" gelukkig zijn we vegetariers!!"
(Ja, ja, ze houdt het nog steeds vol!!! Bravo!)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur